artikkelit
raportti:
ACT Music -levy-yhtiö
Julkaistu:
Hifimaailma 8/2014
Esimerkiksi albumin keston on oltava
vanhan vinyylilevyn puitteissa. Studiossa
me vain toteutimme suunnitelman. kaikki olivat osa suurta
tarinaa.
?Iirolla oli keskustelumme pohjalta selkeä kuva kokonaisuudesta, jota hän oli levyttämässä. Jo ennen studioon menoa kysyn levyttäjältä, millaisella
tarinalla aiot lumota kuuntelijan. Se on
avainasia, sillä musiikki on pohjimmiltaan kommunikointia.?
Loch toteaa, että kontaktin rakentaminen kuuluu
muusikon ammattitaitoon, olipa kyseessä jazz, klassinen tai pop.
Esimerkiksi Iiro Rantala toi studioon täydellisen
konseptin.
?Iiro on malliesimerkki taiteilijasta, jolla on loputtomasti kerrottavaa. Tunti alkaa
olla maksimi live-tilanteessakin. raportti
ACT Music . Ilman tarinaa ei
ole mieltä mennä studioon.?. 1940) on vaikuttanut levybisneksessä yli 55 vuotta, joista viimeiset 22 oman ACT
Musicin vetäjänä. Yhtiö on julkaissut alan suuruuksia
rumpali Manu Katchésta kitaristi Nguyên Lê?hin.
Noin kolmasosa tallin artisteista tulee Pohjoismaista. Errol Garner, Bill Evans, Miles Davis, Oscar
Peterson, Duke Ellington . Toisekseen on
tärkeää, saako hän luotua yhteyden ihmisiin. Levy-yhtiö hifisoinnin lähteillä
Teksti ja kuvat Matti Komulainen
Nils Landgren on ollut ACT-yhtiön
kantavia voimia vuodesta 1994.
Albumi syntyy
tarinasta
Saksalainen Siggi Loch julkaisee musiikkia, jossa
sisältö ja äänentoisto leikkaavat kultaisesti.
Musiikkimogulin ACT-levy-yhtiö on kasvanut
parissa vuosikymmenessä eurooppalaisen jazzin
tienraivaajaksi.
SIEGFRIED ?Siggi. Se on tyypillinen
66
jazz-setin mitta klubissa tai konsertin kesto konserttisalissa?, Loch selvittää näkemyksiään.
Tarina puhuttelee
Tunnissa artisti pystyy luomaan lavalla kerronnallisen kaaren ja kehittämään tarinan, joka pitää yleisön
mielenkiinnon yllä. Esbjörn Svensson Trion, Nils Landgrenin ja Bugge
Wesseltoftin lisäksi ACT:lle ovat levyttäneet Iiro Rantala, Verneri Pohjola ja Jukka Perko.
Markkinoiden perusteella albumi alkaa olla menneen
maailman tuote, mutta Lochille se on edelleen musiikin
perusyksikkö. Loch (s. Loch suo artisteilleen täyden taiteellisen
vapauden, mutta varsinaiselle äänitteelle hänellä on tarkat kriteerit . Kun hän esitti minulle sävellyksensä Tears for Esbjörnin ja kertoi, että Svensson oli
yksi hänen sankareistaan, kysyin, voisiko tästä näkökulmasta rakentaa kokonaisen levyn läpi kulkevan
teeman.?
Loch pyysi pianistia ajattelemaan esikuviaan, jotka
toimisivat yhdessä albumin puitteissa. Kun kaksikko
tapasi studiossa, Rantala oli koonnut listan sankareistaan. Levy on rakennettava samalla periaatteella, vaikka se äänitetäänkin osissa.
?Kerronnallinen kaari on kaiken perusta. Cd-albumi voi sen
myötä kestää 40 ja 60 minuutin väliltä. vaikka elokuussa täyttyi jo 74 vuotta,
Loch tuottaa edelleen itse lähes puolet ACT-julkaisuista.
?Kun tulen studioon tuottajana, olen hyvin vanhanaikainen
Se saavutti myöhemmin uudenlaista kuuluisuutta, kun David Bowien
ja Iggy Popin kaltaiset pop-tähdet tulivat levyttämään
sinne.?
67. Suurin
yksittäinen hitti on norjalaispianisti Bugge Wesseltoftin joululevy It?s Snowing on My Piano. Täydellinen merkitsisi sataprosenttisen kliinistä lopputulosta, jossa ei
olisi minkäänlaista elämää?, guru tuhahtaa.
Loch ei mene studioon koskaan tekniikka mielessä.
Musiikki on aina etusijalla.
?Käytän parhaita studioita, jotka ovat saatavilla, samoin ensiluokan äänittäjiä. Berliinissä taas olen käyttänyt vanhaa
Hansa-studiota 1960-luvulta lähtien. jazzia yhtä kaikki!
Jazz at Berlin Philharmonic II
Norwegian Woods
Norjalaiset näyttävät habaa konsertissa,
jossa kuultiin ikonisten sävelmien ohella
mm. Tietyn soundin etsimisen sijaan Loch satsaa henkilökemiaan . Ensimmäinen ACT-julkaisu, modernia
flamencoa jazziin yhdistänyt Jazzpaña herätti huomiota laajasti . Kaksi vuotta myöhemmin hän jo tuotti
levytyssessioita.
?Sain idean omasta levymerkistä ensimmäisten tuotantopestien jälkeen 1960-luvulla. koska musiikki on
pohjimmiltaan kommunikaatiota, keskinäinen ajatustenvaihto tuottaa aina jotain uutta ja kiinnostavaa.
?En ole koskaan jahdannut niinkään tiettyä saundia, vaan tietynlaisia taiteilijoita. Esimerkiksi Tukholmassa menemme usein
Atlantikseen. Haen aidosti omaperäistä ilmaisua . raportti
Uusi sointi
Loch innostui jazzista vuonna 1955 kuultuaan Sidney Bechet?n konsertin. He vastaavat teknisestä
puolesta, ja minä saan iloita heidän ammattitaitonsa
tuloksista. Uransa levybisneksessä Loch aloitti vuonna 1960 EMI:n myyntiedustajana. Tom Waitsia.
Lars Danielsson
Libretto II
Ruotsalaisbasisti väläyttää säveltäjäntaitojaan kvartetin ja huippuvierailijoiden tuella.
Nguyên Lê
Celebrating the Dark Side of the Moon
Vietnamilaisjuurinen, Pariisissa varttunut
kitaristi muokkasi Pink Floyd -klassikon
uusiksi bigbandin avulla.
Jacob Karlzon 3
Shine
Ruotsalaispianisti muokkaa saundiaan
niin, että trion sointia on verrattu mm.
Rammsteiniin.
Gwilym Simcock
Instrumation
Walesilainen muusikko kehitti pianosävellyksistään yhtyesoittoa jazzkvintetin ja
jousisektion tuella.
Iiro Rantala String Trio
Anyone with a Heart
Pianisti huippuvireessä tuoreen yhtyeen
kanssa tutkimassa kipinöivän uutta sävelmateriaaliaan.
Jerry Léonide
The Key
Ranskalaistunut pianisti omistaa debyyttilevytyksenä synnyinsaarelleen Mauritiukselle, ja eksotiikan aistii myös sävellyksistä.
Peirani & Parisien
Belle Epoque
Ranskalaisduo muokkaa omista kynäelmistään ja standardeista kiehtovia soitteita
harmonikalla ja sopraanosaksofonilla.
Marius Neset
& Trondheim Jazz Orchestra
Lion
Norjalaisen fonismissa ?Breckerin voimasoitto kohtaa Garbarekin tonaalisen
hienostuneisuuden?, nyt bigbandin keulilla.
Siggi Loch johtaa
ACT-yhtiötä 55
vuoden levybisneskokemuksella.
Kultakorva ratkaisee
Täydellinen soundi on Lochin mielestä käsitteenä absurdi.
?En usko, että sellaista onkaan. Pian hän soitti rumpuja
omassa yhtyeessään Red Onions. Pitkäaikainen haave toteutui
vuonna 1992. Bändien lisäksi Loch vie
studioon tallin muusikoista valittuja tähtikokoonpanoja . muun muassa Michael Breckerin ja Al Di
Meolan kanssa syntynyt levy nimettiin jopa kahden
Grammy-palkinnon ehdokkaaksi.
Tänään ACT Musicia pidetään yhtenä Euroopan johtavista jazzlabeleista ECM:n ohella. Loch on näkemyksillään kehittänyt ACT-levystöstä hyvin omaleimaisen.
Pohjoismaisen kuulauden ohella tunnuspiirteitä
ovat niin klassisen kuin maailmanmusiikin läsnäolo.
Amerikkalaisten kierrätystyylien toistamisen sijaan
Loch luo modernia eurooppalaista fuusiota, jossa on
tilaa jopa pop-tulkinnoille. uudet kontaktit synnyttävät tuoreita ideoita.
?Eurooppalaisilla taiteilijoilla on ollut avainasema
jazzin kehityksessä etenkin viimeisten kahden?kolmen vuosikymmenen aikana. Merkitsevää musiikkia
jo 22 vuotta
ACT on julkaissut kaikkiaan reilut 350 levyä sitten perustamisensa vuonna 1992. Levyn graafisesti selkeä kansikuva löytyy usein Lochin omasta taidekokoelmasta.
Juhlavuoden julkaisut peilaavat
ACT:n moniulotteisuutta.
Manu Katché
Live in Concert
Pop-guruja Peter Gabrielista Stingiin tahdittanut patteristi ilottelee originaaliteoksillaan tiukan jazz-kvartetin liiderinä.
Rigmor Gustafsson
When You Make Me Smile
Laulajan voimannäyttö omien sävellysten,
cover-helmien ja sinfoniaorkesterin kolmiossa.
Michael Wollny Trio
Weltentraum / Weltentraum Live
Pianistilahjakkuus haali levylle ja keikalle
kaikkea Flaming Lipsistä Edgar Varéseen
. Sitä on myyty jo yli 150 000 kotiin, ja menekki jatkuu.
Keskeiset nimikkeet on saatavana myös vinyylinä, joiden osalta katalogia täydennetään jatkuvasti. Ilmaisumuoto, jota pidettiin aiemmin afroamerikkalaisena, on tänään globaalia taidetta.?
ACT-äänitteiden soundi on luonnollinen ja tasapainoinen, osittain sen johdosta että levyt painottuvat
akustiseen musiikkiin. Tein vuosien varrella levyjä Jean-Luc Pontyn, Dave Brubeckin ja Gerry
Mulliganin kaltaisten kaverien kanssa.?
Loch puursi eri yhtiöissä vuoteen 1987, jolloin hän
vetäytyi Warnerin johtotehtävistä perustaakseen viimein oman yrityksen. ihmisiä, jotka ovat kehittäneet oman
sävelkielensä jazzin universumissa.?
ACT
Nykyään harvoissa studioissa on vakiomiehitys. Oslon
Rainbow-studio on sekin laadukas. Kun Loch aloitti työskentelyn ruotsalaispasunistin kanssa, Landgren tutustutti hänet
moniin sikäläisiin kollegoihin, kuten Esbjörn Svenssoniin, Viktoria Tolstoyhin, Lars Danielssoniin ja Rigmor Gustafssoniin. Minun työni on saattaa nämä eri elementit yhteen studiossa, ei sen kummempaa.?. The Funk
Unitin keulilla
ja samettiäänisenä
croonerina.
Nils Landgren:
Christmas
with My
Friends IV
Pyhinä sopii
syventyä niin
Ellingtonin
kuin Odettan
luomuksiin
Landgrenin
oktettilevytyksinä.
Nils Landgren:
Eternal Beauty
Ruotsalaisen
moniosaajan
herkempi puoli
korostuu Love
of My Lifen ja
Green Fieldsin
kaltaisissa
tunnekiteytyksissä.
Nils Landgren
Funk Unit:
Teamwork
Tiimityö lyö
kipinän pasunistin rytmiiskuryhmään,
jonka tuorein
teos peilaa
kahden vuosikymmenen
työskentelyn
tuomaa osaamista.
Nils Landgren
Funk Unit:
Funk for Life
Suuri sydän
sykkii Lääkärit
ilman rajoja
-järjestön
tukemiseksi,
funkin ohella
rytmittäjinä
afrikkalaiset
pulssit.
Hansan valtteja ovat upea tilasointi sekä täydellinen laitevalikoima ssl-kalustosta tietokonepohjaiseen
linjaan. myös
minä olen niiden kanssa toivoton, uusi teknologia
on jäänyt vieraaksi minullekin?, Loch nauraa.
Täydellinen albumi on lopulta osatekijöiden summa.
?Kaikki perustuu tarinaan. Ellei muusikko hallitse hommaa,
mikään studiotaika ei muuta tosiasiaa. Käytän usein Klaus Scheuermannia. On eduksi, että hänellä on korvaa
modernille äänimaailmalle. Hifi-soinnin lähteillä
Nils Landgren
. Luulajalainen folk-yhtye tekee soundcheckin ennen äänityssessiota kitaristi Peter Collinin johdolla.
5 x Nils Landgren
Nils Landgren:
Redhorn
Collection
Pasunistilaulajan
tähtihetkiä
mm. Luotan että äänimies hallitsee hommansa teknisissä ratkaisuissa. Hän onkin mukana noin joka kymmenennellä ACT-nimikkeellä. Perustaja Jan Erik
Kongshaug on ?nerokas äänimies, ja lisäksi talossa on
erittäin hyvä Steinway?.
Tilan lisäksi on tärkeää, kuka hoitaa varsinaisen
työn.
?Äänimies ratkaisee. Näin pystymme välttämään kuulostamasta kuluneelta.?
Nuoren polven äänispesialisti hallitsee luonnollisesti bittimaailman, joka saattaa olla suuri haaste osalle
vanhemmista ammattilaisista.
?Klaus on äärimmäisen nopea tietokoneiden
kanssa. Se on kaiken lähtökohta.
Sitten tulevat esiintyvät artistit ja kolmantena tekninen
puoli. Silloin kun kaikki osalliset ovat tehtäviensä tasalla, mittareita ei tarvita lopputuloksen arvioinnissa.
?Kun tehty taltiointi kuulostaa hyvältä, homma on paketissa.?
Atlantis-studion soittohuoneen kattoon on ripustettu vaimentavia
paneeleja. Tänään noin kolmannes ACT:n artisteista tulee Fennoskandiasta.
Landgrenilta on julkaistu kaikkiaan 24 ACT-albumia. ACT-dynamo soittaa, laulaa ja tuottaa
SIGGI Loch kiinnitti Nils Landgrenin ACT:lle 1994 ensimmäisenä pohjoismaisena artistina. Joillakin vanhemmilla äänimiehillä tietokoneympäristöön mukautuminen takeltelee . ja se oli talossa jo kauan ennen sitä. Hän äänittää päivätyökseen poppia, ja jazzia hän tekee vain
minun kanssani. Yhteistyö sytytti molemmin puolin. Rudy Van Gelderistä tuli työllistetyin ammattimies, sillä hän todella ymmärsi
68
Nils Landgren, Janne Hansson ja Atlantiksen äänitarkkaamo.
musiikkia. Paras jälki syntyy
lähes poikkeuksetta rennolla otteella, ja paikkauksia tarvitaan hyvin harvoin. Laulaja ja
kosketinsoittaja tulkitsee levyllään Neil Youngia.
?Työskentelemme Tukholman parhaassa studiossa Atlantiksessa alan parhaan äänimiehen Janne Hanssonin kanssa. Kun
muut firmat katsovat, että tähän päättyy heidän osuutensa, ACT jatkaa tukemista edelleen. siellä on ?yksi
parhaista Steinway-flyygeleistä jazz-sessioihin?. Ida laulaa
ja soittaa biisit pääosin suoraan sisään. raportti
ACT Music . Sen sijaan sessioon tuodaan oma tekniikkaspesialisti. Janne saa studiostaan irti parhaan mahdollisen tuloksen, todellisen miljoonan taalan
saundin.?
Puitteisiin katsomatta kaikki lähtee aina tekijöistä. Kaiken tavoitteena on tuore ja elävä lopputulos.?
Teknisissä ratkaisuissa Landgren tunnustautuu vanhan koulukunnan mieheksi.
?Atlantiksessa on sama Neve-äänipöytä kuin aloittaessani alalla 1976 . Pitkä yhteistyö Lochin kanssa
näkyy lisäksi lukuisina vierailu- ja tuottajapesteinä. Siellä muuten tehtiin pääosa Abban matskusta.?
Studiossa Landgren luottaa spontaaniuden voimaan.
?Useimmiten eniten taikaa on ensimmäisessä tai toisessa otossa. Landgrenia on myyty yhteensä yli 750 000 ACT-levyllistä,
mikä on jazzin puitteissa huikea määrä.
Landgren määrittelee 22-vuotisen ACT-kautensa ?fantastiseksi?, muuttihan sainaus
hänen uransa kertaheitolla.
?ACT poikkeaa kilpailijoistaan siinä, että se tekee työnsä kokonaisvaltaisesti. Loch on muuttanut käsityksiä musiikin markkinoinnin mahdollisuuksista.?
Käytännössä se merkitsee muun muassa sitä, että muusikoita pyydetään yhteisiin levytyksiin ja heitä esitellään yleisölle myös konserttilavoilla uudenlaisina kokoonpanoina.
Ahkerointia monella saralla
Kiertueiden ohella Landgren tuottaa loppuvuoden aikana Ida Sandin albumin. Toinen Lochin Saksan studiosuosikki on Ludwigsburgin Bauer Stuttgartin liepeillä . Yhdessä näistä kaikista muodostuu levykokonaisuus
Tavaraa on paljon eikä
paikkoja ole puunattu, vaan kamat ovat käyttövalmiina tarvittaessa.
Studion puolella Neve-pöytä toimii Atlantiksen komentosiltana. muunneltavin elementein, jotka on ripustettu kattoon. Big Red, Yamaha NS/10, Auratone ja Genelec 1030
-setit palvelevat erilaisia tarpeita.
?Studiossa voi työskennellä analogisesti, digitaalisesti tai niiden yhdistelmänä. Hittitehdas satsaa palveluun
Studer-nauhurit ovat edelleen aktiivisessa käytössä Atlantis-studiossa.
Atlantiksen Hall of Fame on sommiteltu taukotilan pöydän lasilevyn
alle pilke silmässä.
ACT:N usein käyttämä studio Atlantis Grammofon löytyy Karlbergsvägeniltä, läntisen
Tukholman Vasastanista. Kiinteistö aloitti elokuvateatterina vuonna 1941, ja kinohistorian aistii tänäänkin: sisäänkäynnin pariovet ja sieltä täältä yhä löytyvät samettipäällysteiset tuolit huokuvat 1940-luvun henkeä.
Studioksi tila muutettiin 330-paikkaisen elokuvateatterin sulkeuduttua 1959. Perinteistä tekniikkaa ei ole unohdettu saati ajettu alas?, Janne Hansson kertoo.. valokuvat ja muistoesineet kertovat
sadoista äänityssessioista. Studerit.
Talossa voi työstää idean valmiiksi tallenteeksi. moni valitseekin
Atlantiksen perinteisen huippukaluston vuoksi, löytyyhän arsenaalista mm. raportti
Atlantis
. Moni
tallentaa Pro Toolsin avulla ja ajaa äänen pöydän läpi. Jotkut taas suosivat ääninauhaa
lähtökohtaisesti. Aluksi
nimellä Metronome operoinut äänittämö oli Tukholman suurin. Kaikesta huokuu toiminnan tuntu. Muodikas vinyylilevy on mahdollista
kaivertaa samoissa tiloissa niin yksittäiseksi referenssikappaleeksi kuin pienen painoksen julkaisuharvinaisuudeksi.
Soittotiloista löytyy komea valikoima instrumentteja Steinway-flyygelistä Roland TR808 -rytmikoneeseen ja vibrafonista Fender- ja Wurlitzer-sähköpianoihin. 1970-luvun alussa taloon
tullut ja 1983 nimen Metronomesta Atlantikseksi muuttanut Janne työskentelee studion
puolella jokapaikanhöylänä, Katarina konttorissa hoitaen kaiken muun.
Aulan taukotila on talon arkinen Hall of Fame . Äänittämön sydäntä
voidaan hyödyntää niin digi-linjassa kuin analogisessa tallennuksessa . Tretow, joka henkilöityi myöhemmin Abba-saundin arkkitehdiksi.
Vuosien mittaan studiossa ovat työskennelleet musiikin ammattilaiset Quincy Jonesista Abbaan ja Lenny Kravitzista Elvis Costelloon. Lisäksi studiosta löytyy täysin kaiuttomia tiloja vaikkapa rumpalille.
Monitoreja on joka lähtöön . Sen äänittäjistä tunnetuimpia on Michael B. Suurin soittohuone on vaimennettu mm. Siellä ovat levyttäneet myös Suomikytkyiset artistit ja yhtyeet kuten Lisa Nilsson, Frida Hyvönen, Kent ja Weeping Willows.
Tänään Atlantista pyörittävät Janne ja Katarina Hansson